DE HISTORIE VAN DE PAROCHIE

Op ons eiland waren er in het verleden 3 parochies en 6 kerken.

De eerste bekende geestelijke op Texel was Willem Simonse in 1394.

Op dit moment zijn wij één parochie, genaamd “RK Parochie Texel”, en hebben we nog vier parochiekerken.

De grootste kerk in onze parochie staat in Den Burg en is van oudsher min of meer de hoofdkerk van het eiland. Deze kerk heet de Johannes de Doper kerk.

De kerk in het noordelijk puntje van ons eiland, in het dorp De Cocksdorp, is vernoemd naar de H. Francisca Romana en was in eerste instantie een statie van de parochiekerk van Den Burg. In 1855 werd deze kerk tot eigen parochie verheven. De pastoor die toen voor de parochie van De Cocksdorp verantwoordelijk was, was pastoor Martinus Hub. Kruijsen. De laatste pastoor die verbonden was aan deze parochie was pastoor A.J. Groot tot 09-10-1976.

In onze parochie zijn nog twee kerken, beide zijn vernoemd naar de H. Martinus. Deze kerken staan in de dorpen Oudeschild en Oosterend. De kerk van Oosterend was een statie van de parochie van Den Burg.

De kerk van Oudeschild was voor 1828 ook een statie van Den Burg. In 1828 werd Oudeschild een aparte parochie. Petrus Josephus Garde was toen de pastoor. De laatste echte parochiepastoor was Johannes Leonardus Antonius Scholten. De laatste pastoor die in de pastorie van Oudeschild woonde was pastoor Petrus Nicolaas Obdam. Hij was niet benoemd tot parochiepastoor maar “zielzorger” van RK Texel.

In Den Hoorn stond tot 2001 ook een kerk, deze was toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand. Ook deze kerk was een statie van Den Burg. De kerk werd in 2002 verkocht.

In 1963 werd er een nieuwe kerk gebouwd in het dorp De Koog, de St. Bonifatius kerk. Ook deze kerk was een statie van Den Burg. In 2006 werd deze kerk ontrokken uit de eredienst en in 2011 is de kerk verkocht aan de dorpscommissie van De Koog. De kerk doet nu dienst als dorpshuis. In de zomermaanden maakt het Duitse toeristenpastoraat uit het bisdom Essen nog steeds gebruik van de ruimte voor hun vieringen.  Sinds 1968 verzorgen zij Duits gesproken vieringen gedurende het hoogseizoen voor de vele Duitse toeristen die ons eiland bezoeken.

Toen pastoor C. Persoon met emeritaat ging op 31 maart 1968 werd hij opgevolgd door pastoor B. van Schie. Deze pastoor had de opdracht gekregen om van 3 parochies met 6 katholieke kerken één parochie te maken. Na hierin op papier te zijn geslaagd [maar gevoelsmatig nog niet voor alle parochianen] vertrok hij op 17 juli 1972. Hij werd opgevolgd op 20 augustus door pastoor P.M.Kolkman. Deze pastoor slaagde er wel in om er voor de parochianen één parochie van te maken. Hij overleed op 15 april 1997 en werd na een priesterloos jaar op 1 februari 1998 opgevolgd door pastoor Eduard Moltzer.  Pastoor Moltzer werd tijdens zijn periode op Texel ook benoemd tot Deken van het RK Dekenaat Noordkop en RK Dekenaat Hoorn. Na twaalf en een half jaar werd pastoor Moltzer per 1 oktober 2010 overgeplaatst naar Schagen. Sinds die tijd heeft Texel geen inwonende priester meer.

Na het vertrek van Pastoor Moltzer werd per 1 oktober 2011 pastoor Franklin Brigitha benoemd tot administrator/pastoor van de RK Parochie Texel. Hij maakte deel uit van het regiopastores team. En samen verzorgde zij de zielzorg in onze parochie. Na zijn overplaatsing werd per 1 september 2013 pastoor Ivan Garcia benoemd in de regio als regiopastoor en administrator. En is hij dus nu de verantwoordelijke pastoor/administrator van onze parochie op Texel. Tegelijkertijd werd Szymon Olgrzymek tot kapelaan benoemd voor de gehele regio.  In maart 2018 heeft kapelaan Olgrzymek de regio verlaten. kapelaan Pawel Banaszak volgde hem op. En in 2021 werd het team nog uitgebreid met kapelaan Maciej Gradzki. Samen met diaken Henk Schrader vormen zij het pastorale team voor de gehele regio.

Onze parochie is een zelfstandige parochie maar vormt samen met Anna Paulowna, Breezand, ‘t Zand, Julianadorp en Den Helder de regio “RK Noordkop” en delen samen het pastorale team.

Pastoor Ivan is tevens de Deken van het Dekenaat Schagen waar ook onze parochie  bij hoort.

JOZEFRAAM EEN BIJZONDERE GESCHIEDENIS

9-13 oktober 2005 050